Scarface
Gangsterfilmer ble masseprodusert av Hollywood, og i perioden 1928 til 1934 ble det laget mellom 250 og 300 slike filmer. Inspirasjonen ble hentet fra samtidens forbudstid, korrupsjon og kjente gangstere. Blandingen av fiksjon og virkelighet akkompagnert av jazzmusikk, maskinpistoler og politisirener ble en suksess for Hollywood, men dessverre har få filmer tålt tidens tann. Scarface er en av dem som fortjener et gjensyn.
Tony Camonte, hovedpersonen i Hawks' film, er Al Capones alter ego. Bortsett fra navnet finnes det få ulikheter fra Capone. Camonte er en liten mann med store ambisjoner. Gjennom ham får vi innblikk i den brutale organiserte kriminaliteten i gangstertidens Chicago. Camonte starter som en håndlanger for en liten gangsterleder, men føler ikke helt at hatten passer. Han stikker av med sjefens kjæreste, og snart jobben hans. Derfra går det bare oppover i Chicagos underverden, men det krever blodig bandekrig og drap uten forbehold. Snart kontrollerer han store deler av byen, og neste etappe i karrieren blir å forsvare sin lederposisjon. Det blir en hard kamp mot dem som vil ham til livs. Alle midler tas i bruk, og utfallet blir blodig.
Tittelen Scarface henspiller på forbryterlegenden Al Capone. Allerede i starten av sin karriere fikk Capone to arr på venstre kinn. Han ble født på Sicilia, men vokste opp i New York på 1920-tallet. Dette var en periode preget av uroligheter og kriminalitet, blant annet fordi myndighetene hadde innført totalforbud mot alkohol. Et omfattende gangstermiljø etablerte seg, og Capone ble raskt involvert i dette. Da Hawks valgte å lage Scarface, var det vel vitende om at Capone fremdeles var aktiv i sitt "embete". Det ble laget flere filmer som antydet en tilknytning til Capone, men Hawks gikk for hullet i smultringen. Capone skal visstnok også ha vist stor interesse for hvordan hovedrollen ble utformet. Ifølge Hawks var Capone så fornøyd med filmen at han holdt et stort selskap for regissøren i Chicago. Hawks har også hevdet at Capone eide en kopi av filmen. Capone skal derimot ikke ha reagert på de incestuøse antydningene mellom Camonte og søsteren i filmen. Dette var Hawks' idé, og er den grunnleggende feilen ved Camonte, karakterbristen som til syvende og sist skal vise seg å være Camontes akilleshæl og undergang.