Walter Burns er sjefredaktør i Chicagos største avis "The Post". Når hans ekskone og fremste journalist Hildy Johnson forteller at hun skal trekke seg tilbake for å gifte seg med forsikringsselgeren Bruce og leve et rolig liv på landet, tyr Walter til alle lugubre triks han kan for å holde på henne. Han overtaler Hildy til å ta en siste sak for avisen. Dette byr på mer trøbbel enn forventet, og verken Walter eller Hildy er beredt til å la uvesentligheter som moral eller ektemenn komme i veien for det store scoopet.
Filmen er en adaptasjon av teaterstykket "The Front Page" fra 1928. Her var de konkurrerende hovedpersonene menn, men i His Girl Friday gjorde Hawks rollen om til en kvinne. Resultatet er enestående. His Girl Friday er, sammen med Frank Capras It Happened One Night (1934) og Hawks' Bringing up Baby (se egen omtale), velfortjent ansett som den aller fremste av Hollywoods screwballkomedier. Dette er kjappe komedier hvor en mann og en kvinne finner kjærlighet etter å ha vært i tottene på hverandre gjennom hele filmen - plottet er gjerne fullstendig usannsynlig, og dialogen er rappkjefta. His Girl Friday er den mest rappkjefta av dem alle.
Som Adam’s Rib (1949) er His Girl Friday en film om kampen mellom kjønnene. Både manns- og kvinnerollene settes under et kritisk lys, kvinnen får være like pågående og arrogant som mannen. Grant spiller i flere av Hawks' filmer og var hans favorittskuespiller for komedie. Russell henger godt med i svingene, og er en god motpart for Grants fysiske og verbale akrobatikk. Manuskriptet inneholder noe av den morsomste dialogen noen sinne skrevet, og karakterene leverer den med en hastighet og spontanitet som skaper mange fremragende øyeblikk. Hawks var også åpen for å la skuespillene improvisere. Eksempler på dette er når Walter refererer til "Archie Leach" (Grants egentlige navn) eller når han bemerker at Bruce ser ut som "that fellow in the movies... you know, Ralph Bellamy".