Helsinki International Film Festival skal til høsten hente et utvalg av de beste sørkoreanske filmene fra de siste årene til Norden. Cinemateket USF vil i samarbeid med Cinemateket i Oslo benytte anledningen til å få vist filmene også i Norge. Noen sørkoreanske filmer har vært å se på norske kinoer de siste årene, for eksempel Lee Changdongs kjærlighetsdrama Oasis (2002) og Kim Ki-Duks Vår, sommer, høst, vinter… og vår (2003). BIFFs publikumsvinner kom i fjor fra Sør-Korea: Chanwook Parks Oldboy (2003), som kommer på norske kinoer i høst. Bergen filmklubb har også hatt sine øyne på den konfliktfylte halvøyen i det siste: dette semesteret med skumle småjenter i A Tale of Two Sisters (Kim Ji-Won, 2003), tidligere med hevndramaet Sympathy for Mr. Vengance (Park, 2002), og Bong Joonhos seriemorder-komedie Memories of Murder (2003). Sør-Korea har en moden filmindustri med et velutviklet studiosystem, og uavhengige aktører som lager utfordrende filmer beregnet på festivalpublikum.
Kim Ki-Duk er det mest etablerte navnet internasjonalt, mens Chanwook Park har kommet med storm. Koreanerne har nærmest invadert filmfestivaler verden over med særegen kvalitetsfilm. De rasker med seg priser, og har sammen med blant annet Argentina etablert seg i den ypperste filmeliten de siste årene. Som sine naboer japanerne, har sørkoreanerne godt grep om thrillere og grøssere. Både europeere og Hollywood-studioene har fått med seg hvor underholdene og skumle østasiatiske filmer kan være. Kim Ki-Duk har laget en rekke såre, sterke dramaer. Hans kompromissløse stil gjør ofte karakterene spennende og sære for norske øyne. Mer lettbent underholdningsfilm fra Sør-Koreas studioer har også nådd oss, og actionkomedien Pratsomme mordere (Jin Jang, 2001) og det pompøse krigseposet Krigeren Musa (Kim Sung-Su, 2001) var begge populære da BIFF hadde koreansk perspektiv i 2002.
Det hersker altså liten tvil om at koreanske filmskapere har noe å fare med. Flere av de rutinerte regissørene har nytt stoff å presentere, og for oss ukjente navn venter på å spre navnet sitt vestover, slik som Kim Tae-Gyun, hvis eventyrfilm Volcano High (2002) nådde et større publikum enn Ringenes Herre-filmene i Sør-Korea. Det er fortsatt usikkert hva som blir å se av sørkoreansk frukt på Cinemateket USF i høst, men det skulle være nok å plukke fra. Hvilke filmer som blir satt opp, vil vi spre informasjon om når det lar seg gjøre: på våre nettsider, via medlemsmail og med plakater rundt om i byn.