Film

"2001: A Space Odyssey" Regi: Stanley Kubrick, Storbritannia/USA, 1968

2001 - en romodyssé er en av de mest innflytelsesrike filmene de siste 37 årene - den filmatiske parallellen til rockens "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" (1967). John Lennon sa for øvrig om filmen da den ble lansert at den burde vises kontinuerlig i et tempel 24 timer i døgnet. For noen er den altså en kultfilm av religiøse dimensjoner, for noen er den verdens beste science fiction-film, og for noen er den Stanley Kubricks kronverk. Uansett hva man måtte mene om 2001 – en romodyssé er én ting sikkert: Man har ikke opplevd filmen før man har sett og hørt den på monumentalformatet 70 mm i en kinosal. 2001 - en romodyssé, som Kubrick kryptisk nok har kalt en mytologisk dokumentar, er en episk film i fire deler. Prologen, "The Dawn of Man", skildrer fiendtlige stammer av det primitive apemennesket som strides om et vannhull. En dag står det en underlig, svart monolitt ved bredden. Neandertal-menneskene begynner å tilbe den som en gud. En knokkel kastes opp i luften, roterer, og med ett har filmen beveget seg elegant frem i tid, nærmere bestemt til år 2001 e.v.t.: En romstasjon sirkler rundt jorden til tonene av Richard Strauss' "Also sprach Zarathustra". Noe er galt på en av forskningsstasjonene på månen, der den merkelige monolitten har dukket opp igjen. I den tredje delen vekkes to astronauter opp fra en dyp dvale. De befinner seg ombord i romfartøyet Discovery som er på vei til Jupiter. Discovery styres av det som har blitt filmhistoriens mest berømte datamaskin, den superintelligente HAL 9000. HAL har tilsynelatende fått sin egen frie vilje, og det oppstår en konflikt mellom den og astronautene. Filmens epilog er en psykedelisk tripp gjennom tid og rom til noe som kan være en annen dimensjon. Tolkningene av 2001 – en romodyssé har vært uendelig mange. I større grad enn i noen av hans andre filmer, overlater Kubrick her svært mye til publikum. Med mangel på mer tradisjonell narrasjon, og en løs episodisk fortellestruktur der forklaringer er sparsomme, tvinges seeren til å ta inn over seg filmen som helhet og ikke henge seg opp i et handlingsforløp eller eksplisitt sluttpoeng. Kubrick selv trår støttende til for de av oss som får problemer: "The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize it. I tried to create a visual experience which directly penetrates the subconscious content of the material." Spørsmålene om menneskehetens tilblivelse og essens, som Kubrick ønsker å la publikums underbevissthet stri med, er da også av en slik størrelse at det ville vært ekstremt arrogant å komme med noe annet enn bare små hint av svar.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.