Film

Dial M for Murder, av Alfred Hitchcock

Dial M for Murder M står for mord, men også for mindfuck, i denne uvanlig intrikate hvem-gjorde-det-thrilleren. Kritikere har en tendens til å verdsette Hitchcocks teatralske, psykologiske melodrama mer enn de rene, nesten kliniske mordmysteriene hans. Dem om det. Dial M for Murder er pur suspense og bryr seg ikke mye med flatt føleri. Hitchcock var av dem som lot seg overtale – eller ble tvunget – av Warner til å lage tredimensjonal film. Etter selskapets braksuksess med House of Wax (1953) trodde man at 3-D var fremtiden, men da Dial M for Murder ble lansert bare vel ett år etterpå, var 3-D-feberen allerede på nedtur. Egentlig var det et merkelig valg i utgangspunktet, å la Hitchcock filmatisere et kompakt mordmysterium i 3-D, der lite hviler på det visuelt spektakulære. Likevel er det flott å se hvordan fotograf Robert Burks utnytter et tredimensjonalt format: Ingen fakter, ingen gimmicks, men bilder som er gjennomført komponert i 3-D, og som i vanlig todimensjonal film vil se merkelige ut. Det er svært sjelden denne Hitchcock-filmen vises i sin opprinnelige form. Derfor gjør vi det, og så er vel en tredimensjonal Grace Kelly alene verdt pengene.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.