Film

Les Diaboliques, Henri-Georges Clouzot, Frankrike 1954

Les Diaboliques Helt frem til Hitchcocks Psycho (1960, Cin v-03) ble Les Diaboliques regnet som den mest skremmende og kunstnerisk fullendte skrekkfilmen noen gang. Regissøren, Henri-Georges Clouzot, var en anerkjent manusforfatter og eksponent for den såkalte "kvalitetstradisjonen" i fransk film. I årene etter krigen utmerket Clouzot seg også som en av de ledende eksponentene for en type mørk thriller som både slektet på de amerikanske film noir-filmene og Hitchcocks suspense-thrillere. Det er med andre ord mye svart og morbid humor, sirlig konstruerte plot med effektive spenningsmomenter og uventede vendinger, samt karakterer som er langt fra moralsk entydige i sin motivasjon. Clouzot ble hyppig omtalt som "den franske Hitchcock", mens den britiske mesteren på sin side gladelig innrømte at Les Diaboliques var en viktig inspirasjonskilde for hans egen Psycho. Michel Delasalle er en ufordragelig, brutal sjåvinistbølle som jobber som rektor på en provinsiell gutteskole. Hans kone Christine har en hjertefeil som gjør at hun kan falle om når som helst. Noe som åpenbart ikke er ham imot, ettersom skolen da vil tilfalle ham. Delassalle har en elskerinne blant lærerinnene på skolen som etter hvert også får knyttneven rettet mot seg. Sammen bestemmer de to mishandlede kvinnene seg for å ta livet av udyret. De drukner ham i et badekar og dumper ham i skolens badebasseng. Men når bassenget siden blir tømt for vann er liket borte. En atmosfære av mystikk omga premieren på Les Diaboliques. Ingen fikk komme inn etter at filmen hadde begynt, og filmen hadde en "ta deg i akt"-beskjed på slutten: "Ikke vær ondskapsfull selv. Ikke ødelegg opplevelsen for dine venner ved å fortelle slutten på filmen. På deres vegne - takk!" I likhet med Psycho har plotet og virkemidlene i Les Diaboliques i ettertid blitt så hyppig gjentatt og kopiert at filmen kanskje ikke har den samme sjokkartede effekten på dagens seere som på datidens. Like fullt er det en meget sofistikert og velfortalt thriller vi har med å gjøre, en film som med sin eminente miljø- og karakterskildring inngir en svært intens følelse av uhygge, ubehag og uvisshet. Et skoleeksempel på hvordan man ødelegger nattesøvnen. Cinemateket i Oslo/Cinemateket i Trondheim/Red.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.