Ung flukt
Ung flukt var både en avskjed og en ny begynnelse for norsk film. Regissør Edith Carlmar gikk, etter eget utsagn, "i dekning" etter Ung flukt, og sluttet å lage film mens leken var god. Liv Ullmann stod på den annen side frem som en ung og begavet skuespillerinne i filmen. Rollen som Gerd ble gjennombruddet som skulle føre henne videre til en stor filmkarriere, ikke minst i samarbeidet med Ingmar Bergman.
Ung flukt er et intenst sommereventyr om ungdom på forbudte veier, om ung kjærlighet og erotisk lengsel. Det er en film som berører flere tema; ung seksualitet, sosiale spenninger og flukten fra hverdagen. Historien utspiller seg på et lite, nedlagt småbruk i skogen. Den skoleflinke og streite Anders har tatt med seg den skakkjørte ungjenta Gerd for å få henne vekk fra byen og gjengen hun vanker i. Anders er oppriktig glad i Gerd og vil redde henne fra det uverdige livet hun lever. Hun er bare 17 år, men allerede langt ute på skråplanet. At Gerd er født utenfor ekteskap av en lettsindig mor har ikke gjort livet lett for henne: hun har i flere år vært i sosialvesenets varetekt.
En tid lever de to unge ganske alene på den forlatte husmannsplassen, stort sett på luft og kjærlighet. Sulten setter likevel inn, og de bestemmer seg for å ta livet av en av sauene som tråkker rundt i skogen. Idet Gerd hever kniven til hogg for å slakte dyret, dukker imidlertid fanten Bendik opp fra skogkanten med en hagle i hånden. Bendik er en tidligere straffange, og med sitt mystiske vesen vekker han snart Gerds interesse; hun begynner å bli lei den primitive tilværelsen. Dermed går det ikke lang tid før et heftig trekantdrama er i ferd med å utspille seg på det tidligere så idylliske småbruket.
Som med sin første film, Døden er et kjærtegn (1949, Bfk h-03), ble Edith Carlmar beskyldt for usømmeligheter også i Ung flukt. Det er den nakne Ullmann i en badescene som satte sinnene i kok hos moralistene. Selv sier Carlmar i et intervju følgende om Liv Ullmans nakne kropp: "Jeg stiller meg helt utenforstående til at nakenhet er noe galt. Jeg syntes ting som foregår påkledd faktisk kan være ti ganger verre!" Carlmar kan selv karakteriseres som en liten opprører på denne tiden og lot seg ikke føye av datidens moralisme. Med tanke på dagens eksplisitte sex-scener på lerretet blir dette nokså latterlig da man i filmen bare såvidt kan skimte en pupp.