Galskap
I Galskap møter vi Marianne, en middelaldrende gift kvinne. Hun jobber som oversetter i fjernsynet, og tilbringer derfor mye av sin tid som passiv tilskuer foran det elektroniske vinduet mot verden. Dagene går uten de store hendelsene, og Marianne lever tilsynelatende et bekymringsløst liv. Datteren Karin er derimot en langt fra passiv tilskuer til den verden hun er en del av. Hun er en 16-årig desillusjonert og opprørsk pønker. Hennes opprør retter et skarpt søkelys mot likegyldighet og tomme verdier i samfunnet. Karin har heller ikke noe særlig til overs for foreldrenes verdier og levner generelt liten tro på fremtiden.
En telefon fra politiet skaper endringer i Karin og Mariannes liv. Beskjeden fra politiet er at Karin er blitt arrestert i forbindelse med noen gateopptøyer. Denne telefonsamtalen blir starten på Mariannes forunderlige reise, og hun forstår etter hvert at datterens angst for fremtiden også er hennes egen. Våger hun etter dette å konfronteres med en virkelighet hun ikke har villet erkjenne eller hatt mot til å møte? Vi følger Marianne gjennom noen dramatiske opplevelser der spørsmål omkring tradisjonelle rollemønstre aktualiseres. Hva er sunnhet eller sykdom, hva er galskap?
Galskap tar utgangspunkt i et mor/datter-oppgjør der likegyldighet og tradisjonelle rollemønstre er basis for konflikten. Gjennom opprøret tvinger den 16-årige pønkeren sin mor til å se verden med hennes øyne. Det ender med at familien settes på hode, og Karin klarer å få omvendt sin besteborgerlige mor til å arrangere et "Nei"-tog.
Egil Kolstø har som regissør en relativ beskjeden produksjon av filmer bak seg. Totalt har han laget fire spillefilmer i perioden fra 1967 til 1998. Med filmer som Arme syndige menneske (1980) og Fengslende dager for Christina Berg (1988) krester den overhengende tematikken til Kolstø rundt en sosialrealistisk akse.
Galskap fikk en smule blandede kritikker da den kom i 1985. Skuespillerne ble imidlertid trukket frem som leverandører av gode rollepresentasjonener. Pia Borgli gjør rollen som den 16-årige pønkeren fremragende, og Lise Fjeldstad leverer et solid stykke arbeid i rollen som Marianne.