Film

The Wild Angels, Roger Corman, USA 1966

The Wild Angels "The picture you are about to see will shock and perhaps anger you. Although the events and characters are fictitious, the story is a reflection of our times." Slik lyder advarselen som åpner The Wild Angels. Den er selvfølgelig ment som en legitimerende buffer for å heve filmen over sin aura av exploitation, noe som funket overveldende bra. Den ble filmselskapet AIPs til da største pengemaskin, og spilte inn over 70 ganger produksjonskostnadene. Som eneste amerikanske film ble den tatt ut til hovedkonkurransen i filmfestivalen i Venezia i 1966. The Wild Angels er småberømt av flere grunner. Først og fremst sparket den så å si alene i gang en ny undersjanger av roadmovies i Hollywood: bi-kerfilmen. Bikertemaet hadde man vært innom før – Marlon Brandos rebellrolle i The Wild One (1953) er fin den – men temaet tok ikke helt fyr blant 50-tallspublikummet. Med The Wild Angels derimot, var ungdommer klar for bikerbølgen. I tillegg var Hell's Angels en varm potet i media, med rapporter om forbrytelser, voldtekter og mord. Det var også fra et par slike artikler Corman hentet ideen til filmen, og selvfølgelig tok han med nok av autentiske HA-medlemmer i filmen. Staben av medarbeidere og skuespillere er også spesiell i The Wild Angels. Det var en aparte og fascinerende gruppe Corman samlet, tatt i betraktning deres senere meritter. Peter Fonda gjør sin første bikerrolle – nihilistisk og mørk. Året etter fikk han superstjernestatus med Easy Rider (1967, Cin h-01). Bruce Dern gjorde senere solide roller i They Shoot Horses, Don’t They? (1969) og Hjemkomsten (1978, Cin h-01). Det samme gjorde Diane Ladd i Chinatown (1974, Cin v-04) og ikke minst i Wild at Heart. Og på produksjonssiden lusket Peter Bogdanovich og Monte Hellmann i kulissene. På grunn av alle disse talentene og et rimelig stort budsjett får man følelsen av at bakmennene hadde ambisjoner med filmen. Det er riktignok hardcore exploitation med nakenhet, rocka lydspor og hard festing. Likevel er den seriøs nok til å gjøre den eksistensielle kunstfilmslutten troverdig. Dessuten er den hardtslående og stygg, med sine anarkistiske karakterer som lager helvete på sin tur gjennom USA, og sin grafiske beskrivelse av orgier av vold og sex i ørkenen og i kirken. Bare et par år før dreide ungdomsdebatten seg om Beatles-medlemmene hadde for langt hår. Cormans langhårede pynter seg med svastika, og The Wild Angels kan gjerne betegnes som den onde lillebroren til Easy Rider.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.