Film

Brazil, Terry Gilliam, Storbritannia 1985

Brazil Terry Gilliams surrealistiske mareritt er blitt en kultklassiker mot alle odds. Filmen går for å ha vært Gilliams mest ambisiøse verk, men måtte gå mange runder internt i filmselskapet før den endelig ble sluppet ut på markedet etter ett år på vent. På tross av overveiende positive kritikker ble filmen ingen økonomisk suksess. I ettertid har filmen likevel fått den anerkjennelse den fortjener blant filmfans og går for å være en av de beste sci-fi-filmene som er laget. Tematisk har denne historien mye til felles med George Orwells "1984" og Kafkas menneskefiendtlige byråkratiske univers, i det den skildrer enkeltindividets kår i det absolutte overvåkingssamfunnet. Jonathan Pryce spiller byråkraten Sam Lowry, en av de utallige kontorrottene som holder hjulene i gang i overvåkingsministeriet. Som en slags flukt fra sin traurige tilværelse hengir Sam seg til en stadig tilbakevendende dagdrøm, der han som en bevinget superhelt redder en vakker kvinne fra forskjellige farer. Sams liv tar en brå vending da han oppdager at en datafeil har ført til at feil mann har blitt henrettet for terroristvirksomhet. Etterforskningen fører ham til den virkelige terroristen, Harry Tuttle, og hans assistent Jill Layton, som fremstår som inkarnasjonen av hans drømmekvinne. Som de fleste av Terry Gilliams filmer, er også denne filmen et overflødighetshorn av fantastiske elementer og surrealistiske ideer. Forholdet mellom fantasi og virkelighet går som en rød tråd gjennom Gilliams filmproduksjon. I Time Bandits (1981, Cin s-01) blir den rådende historieoppfatningen satt fullstendig på hodet og harselert med gjennom en eventyrlig, men fullstendig ulogisk tidsreise. Mange vil nok spesielt huske The Fisher King (1991) for dens varme humanisme og forsvar av det skakkjørte individet. I denne filmen blir fantasien et middel til sjelelig helbredelse. Terry Gilliams siste prosjekt er i så måte symptomatisk for denne filmskaperens nemesis: Det strandete filmprosjektet "The man who killed Don Quixote" endte til slutt i dokumentaren Lost in La Mancha (2003), en beskrivelse av Gilliams egen kamp mot vindmøllene – nemlig hans storslagne visjoner i møte med filmproduksjonens økonomiske realiteter.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.