Film

Film: Men.. hvem myrdet Harry?

Erkebritisk glad-krim fra Alfred Hitchcock. Hvem er ikke sprø, hvem vil ikke dø, som Harry?

The Trouble with Harry. Regi: Alfred Hitchcock, USA, 1955. Manus: John Michael Hayes, etter Jack Trevor Storys roman. Foto: Robert Burks. Musikk: Bernard Herrmann. Medv: Edmund Gwenn, John Forsythe, Mildred Natwick, Mildred Dunnock, Shirley MacLaine m.fl. Engelsk tale, utekstet. Digital kopi, farger, 1 t 39 min.

Men... hvem myrdet Harry?
Kaptein Albert Wiles går ofte på kaninjakt, men treffer sjelden - inntil han treffer Harry. Og nå er Harry død. Når så Albert forsøker å kvitte seg med liket oppstår en voldsom trafikk av mennesker i det avsidesliggende skogholtet - mennesker som ikke har noe annet til felles enn at de på en eller annen måte er knyttet til den døde. Problemet med Harry er ikke først og fremst at han er død, men at han ikke vil forbli seks fot under bakken. Hans utelukkende kroppslige tilstedeværelse forstyrrer freden for noen av den lille landsbyens innbyggere; sjøkapteinen, en gammel jomfru, en kunstmaler og den avdødes unge enke. Men får de panikk? Nei. Blir de redde? Nei. Synes de i det hele tatt å bry seg om Harrys bortfall? Ikke i det hele tatt.

Men… hvem myrdet Harry? er en av Hitchcocks mest atypiske filmer, men også en av hans personlige favoritter. Dette er det nærmeste han kom en rendyrket komedie, og filmen er fylt til randen av erkebritiske, makabre understatements, akkurat slik vi liker det. For sine samtidige kritikere var filmen for makaber, men om ettertidens filmer har vist oss noe, så er det at Hitchcock var forut for sin tid. Han likte også å bryte med både filmers konvensjoner og publikums forventninger, så med Men… hvem myrdet Harry? hentet han kriminalhistorien ut av den belgmørke natten og inn i solskinnet. Den er spilt inn på høsten, da naturen er på sitt vakreste i det klare været, noe som sammen med Technicolor-fargene effektivt høyner både absurditetene og realismen i filmen.

Hitchcock har fått merkelappen ”spenningens mester” hengende ved seg for alltid. Men det mest overraskende aspektet ved filmene hans, i hvert fall for nyinnvidde til Hitchcock-universet, er ofte hans vanvittige teft for det morsomme i enhver situasjon. Hans komedie er alltid knivskarp, alltid djevelsk, og det er ingen film som bedre illustrerer dette enn Men… hvem myrdet Harry? Det er en av Hitchcocks merkeligste, morsomste og, tragisk nok, mest oversette filmer. Det er ikke et glemt mesterverk på linje med Vertigo, men den leverer langt mer enn den lover og spiller alle de riktige notene.

sw

 

Billetter
Kr 80 ordinær
Kr 40 medlem
Medlemsskap kr 100

Billetter selges ved inngangen like før visning.

 

 

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.