Make Way for Tomorrow. Regi: Leo McCarey, USA, 1937. Manus: Viña Delmar, etter Josephine Lawrences roman. Foto: William C. Mellor. Musikk: George Antheil og Victor Young. Medv: Victor Moore, Beulah Bondi, Fay Bainter, Thomas Mitchell, Porter Hall m.fl. Digital kopi, s/hv, 1 t 31 min.
MAKE WAY FOR TOMORROW
Make Way for Tomorrow er en av Hollywoods glemte perler. Med
sin brutale fremstilling av et eldre ektepar forsvant den
raskt fra plakaten i depresjonstidens USA. Dette er filmen
regissør Leo McCarey satte høyest i hele sin karriere. Da han
mottok sin Oscar for beste regi for filmen The Awful Truth
(1937) samme år sa han ganske riktig: "Thanks, but you gave it
to me for the wrong picture". Orson Welles sa at denne filmen
ville få en stein til å gråte. Dokumentarfilmskaper Errol
Morris har den på topp på sin liste: "The most depressing
movie ever made, providing reassurance that everything will
definitely end badly." Ekteparet i filmen spilles av Victor
Moore og Beulah Bondi, to uovertrufne karakterskuespillere. Og
godt er det, for mye av filmen hviler på deres prestasjoner.
Under et juleselskap med sine voksne barn informerer
ekteparet Bark og Lucy familien om sin situasjon: Banken tar
huset deres. Da ingen av barna er lystne på å ha ekteparet
boende hos seg, bestemmer de seg for at foreldrene flytter inn
til hver sine familier. Bark og Lucy separeres så langt fra
hverandre at de ikke kan møtes. Lucy bor hos deres sønn, hans
kone og deres datter, hvor hun er til konstant frustrasjon.
Bark bor hos deres datter og hennes mann, er sykelig og sin
eneste glede finner han i sine møter med en eldre butikkeier.
Spørsmålet er om Bark og Lucy noen gang vil få leve
sammen igjen.
Det hele høres sentimentalt ut, men er det noe Make Way
for Tomorrow mangler, så er det overføleri. Det er noe
usentimentalt og direkte med hvordan ting fortelles. Til tross
for sin manende åpningstekst er det en letthet og humor i
patosen som er sjelden vare. Vi blir fryktelig glad i disse to
menneskene, og vi skjønner regissør McCareys forkjærlighet for
filmen. Han motsto selv Paramounts krav om å klatte på en
annerledes slutt, og for det fikk han fyken fra studioet, som
på sin side begravde filmen med elendig distribusjon.
Make Way for Tomorrow ble også noe senere lansert i Japan,
og hvorfor er dette interessant? Fordi manusforfatteren Kogo
Noda så filmen, og den ble inspirasjon til en av verdens beste
filmer, nemlig Tokyo Story (1953) som han skrev manus til
sammen med regissør Yasujiro Ozu. Med Tokyo Story som en god
nummer én, er Make Way for Tomorrow den nest beste filmen noen
gang laget om alderdommens dager og familiens plikter.
sw
På grunn av kinoloven må man være medlem av Cinemateket USF for å se filmene som vises. Medlemsskap koster kr. 90 og er å få kjøpt i billettsalget før alle visningene. Merk at medlemskortet gjelder for både Bergen filmklubb og Cinemateket USF, samt at det normalt også gjelder for de fleste andre filmklubber i Norge. Medlemskort selges og er gyldig halvårsvis; vår og høst. VÅR: i salg i perioden 1/11 - 30/4, gyldig i perioden 1/11 - 30/6. HØST: i salg i perioden 1/5 - 31/10, gyldig i perioden 1/5 - 31/12.
I billettsalget til Bergen filmklubbs forestillinger er også mulig å kjøpe et A-kort. A-kortet koster kr. 350 og gir fri adgang til alle Bergen filmklubbs visninger for et semester. A-kortet gjelder også som vanlig medlemsskap for Cinemateket USF. Med andre ord får man adgang til visningene på Cinemateket mot å betale kr. 40. Det er finnes for tiden ikke noen A-kort-ordning for Cinemateket USF.