Film

FILM: KØRKARLEN, REGI VICTOR SJØSTRØM 1921

Døden kjører karjol

Körkarlen opplevde en enorm suksess over hele verden. Den representerte det beste fra den svenske stumfilmens gullalder, med sin forankring i det dramatiske landskapet og den avdempede, realistiske spillestilen. Samtidig har den en mye mer komplisert struktur enn regissør Victor Sjöströms tidligere filmer. Selve handlingen er lagt til nyttårsaften, men historien fortelles i en rekke retrospektive sekvenser. Sjöström opererer endatil med tilbakeblikk i tilbakeblikkene, noe som vakte oppsikt.

Det handler om den alkoholiserte, slaskete dagdriveren David Holm. Denne nyttårskvelden ankommer en gammel kjenning med ljå i en kjerre for å hente ham. Myten sier at den som dør i midnattstimen på nyttårskvelden må overta som kusk for kjerren, og denne skjebnen rammer nå Holm. Den første sjelen han skal hente viser seg å være sin egen kone, Edith, som i sorg og desperasjon over Holms manglende omtenksomhet har bestemt seg for å ta selvmord. Gjennom tilbakeblikk blir vi bedre kjent med Holm, blant annet hvordan han skruppelløst har utnyttet den gavmilde slumsøsteren Ediths kjærlighet og omsorg.

Sjöström klarer i Körkarlen å kombinere sin tidligere realistiske stil med drømmesekvenser og overnaturlige spøkelsesscener på en meget elegant måte. I større grad enn i hans andre filmer briljerer han her med lekre fototekniske detaljer. Dette var lenge før man kunne trikse med filmen i etterarbeidsfasen, så fotograf Julius Jaenzon måtte utføre de fotografiske eksperimentene direkte i kamera under opptak. Dobbeleksponeringen de benytter for å skape de berømte spøkelsesscenene er skapt nettopp ved å kjøre den samme filmstrimmelen gjennom kamera flere ganger, på det meste hele fire gjennomkjøringer. Disse scenene krevde en meget sinnrik lyssetting for å holde deler av billedflaten mørk nok til å kunne belyse neste eksponering i disse feltene. Jaenzon og Sjöström skapte en nesten tredimensjonal effekt som fortsatt imponerer publikum.

Kampen mellom det gode og det onde i menneskesjelen får et symbolsk uttrykk gjennom fotograferingens vekselspill mellom lys og mørke. Slik naturen i Sjöströms tidligere filmer har underbygget fremstillingen av karakteren, fortetter lyssettingen i Körkarlen spenningen i Holms indre drama.

Den svenske stumfilmen hadde på de få årene etter Sjöströms Terje Vigen (1917) nådd sitt kunsteriske høydepunkt og en markant særstilling i verdensfilmen. Dessverre skulle turen tilbake til de lavere divisjoner gå like raskt. Pionerene og innovatørene Mauritz Stiller og Sjöström forlot få år senere Sverige til fordel for Hollywood, og den svenske filmen måtte vente på Ingmar Bergman før den igjen opplevde kunstnerisk suksess.

olep

Körkarlen. Regi: Victor Sjöström, Sverige, 1921. Manus: Victor Sjöström, etter en roman av Selma Lagerlöf. Foto: Julius Jeanzon. Musikk: Jørgen Larsson. Medv: Victor Sjöström, Hilda Bergström, Tore Svennberg, Astrid Holm, Nils Arehn m.fl. Stum med norske mellomtekster. 35mm, s/hv, 1 t 33 min.

Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.