Film

Odyssevs´ Blikk, av Théo Angelopoulos

Odyssevs' blikk På midten av 90-tallet var Balkan herjet av en serie konflikter. Flere regissører fra området tok opp konfliktene allegorisk i filmene sine, som Emir Kusturica i Under jorden (1995, Cin, h-01). Odyssevs’ blikk er Angelopoulos’ lettere selvbiografiske blikk på de grusomme hendelsene i hjemlige trakter. Harvey Keitel spiller regissøren "A", som i likhet med Angelopoulos har arbeidet store deler av livet utenfor hjemlandet. Når han vender tilbake etter 35 år i USA, er det hovedsakelig for å delta under premieren på sin nye, kontroversielle film i hjemlandet. A har imidlertid også en annen agenda for turen, og legger snart ut på en reise gjennom Balkan på jakt etter tre tapte filmruller. Rullene er skutt av to tidlige balkanske pionérfilmskapere, og dokumenterer enkelt bondeliv fra begynnelsen av 1900-tallet. Reisen bringer ham til en kvinnelig arkivar, som blir med ham på togreisen til Romanias hovedstad Buchurest. Etter hvert som A beveger seg gjennom gamle trakter, vekkes minnene fra barndommen i kommunismens Romania. De selvbiografiske tilbakeblikkene blandes med klipp fra pågående og tidligere kriger på Balkan, og Angelopoulos retter fokus mot kunstnerens rolle i politiske tumulter. Regissøren bruker A som omdreiningspunkt for de ulike temaene han vil ta opp, slik at konfliktene vi ellers har et distansert forhold til blir mer nærgående og får et preg av personlig erfaring. Tittelen spiller på As opplevelser, som kan analyseres som en løs tolkning av den greske oldtidsdikteren Homers storverk "Odysseen". Dette eposet siteres hyppig i filmhistorien, og på samme måte som i Jean-Luc Godards Le Mépris (1964, Cin, v-04) problematiseres hovedtemaet gjenkomst fortreffelig. Angelopoulos plasserer A innenfor en mytisk referanseramme, og gjennom hans jakt på de eldgamle filmrullene trekker Odyssevs’ blikk paralleller tilbake til den opprinnelige oldtidsmyten, og reiser spørsmålet om hva som er den autentiske historien – myten eller filmen? Filmen vant juryens Grand Prix ved Cannesfestivalen i 1995, og anses som en av Angelopoulos’ beste.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.