Film

Dager fra '36, Théo Angelopoulos

Dager fra '36 En fagforeningsmann blir skutt under en demonstrasjon, og en tidligere politi-tyster, blir anklaget for mordet. Han er ute på prøve etter å ha sonet en narkotika-dom og får tilbud fra politiet om å samarbeide med dem for å infiltrerte og ta sine tidligere sammensvorne. Han får besøk i fengselet av en mannlig konservativ politiker han har et forhold til. Ved hjelp av en pistol han har smuglet inn i fengselet, tar han politikeren som gissel, og skaper en ekstremt kinkig situasjon for myndighetene. Dager fra ’36 er første film i Angolopoulos’ historietrilogi, som inkluderer Skuespillernes reise og Jegerne (se egne omtaler). I denne filmen fører Angelopoulos videre temaer knyttet til samtidens greske landsbyliv, slik han også gjorde i sin første film Rekonstruksjon (se egen omtale). Med utgangspunkt i en virkelig hendelse som fant sted i 1936, reflekterer filmen over sin samtid. Den kan sees som en subversiv anklage av militærjuntaen som hadde makten i Hellas fra 1967-1975; en kritikk av korrupsjonen og inkompetansen til styret, hvis makt hvilte på vold, frykt og sensur av opposisjonen. Dager fra ’36 er både et persondrama, og en film om den politiske virkeligheten i Hellas. Filmen er streng, alvorlig, nesten asketisk, og det meste er antydet med et minimum av effekter. Det vakre kommer ikke til syne gjennom det som er vist fram, men snarere gjennom den underliggende meningen. Angelopoulos prioriterer det man vanligvis går rett forbi: det anonyme stedet. Hans estetikk innebærer strengt komponerte bilder og vertikale linjer. Dørene spiller en viktig rolle i denne filmen: dørene den dømte morderen er sperret inne bak; dørene som åpnes foran soldatene som skal stanse den morddømte fangens opprør; dørene som skjuler regjeringens hemmeligheter. Dørenes nærvær er så konstant at man nærmest kan anse dem for å være et av filmens viktigste symbol. Ettersom filmen ble laget under det diktatoriske styret i Hellas, får dette konsekvenser for verket på alle plan. Selv sier Angelopoulos i et intervju med det franske filmmagasinet Positif: "Diktaturet er innskrevet i filmens formelle struktur. Dette viser direkte til forholdene jeg arbeidet under: Jeg kunne ikke snakke åpent. Filmen er et arbeid over det usagte, over det man ikke kan si." Dager fra ’36 forteller imidlertid ikke bare historien om en periode med diktatorisk styre i Hellas. Den er også et praktfullt dikt om frykt og undertrykkelse; en appell for friheten og mot tyranniet
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.