Film

A mother should be loved ( Yasujiro Ozu 1932 )

Yasujiro Ozu er en av filmhistoriens mest særpregede regissører. I en lang rekke filmer, og i japansk films to gulladre, skapte han et eget stilistisk system. Dette gjør ham til en av de mest originale filmskapere verden har sett. Han debuterte som regissør i 1927, og arbeidet i en rasende fart. A Mother Should be Loved var hans 29 film. Dessverre er brorparten av filmene hans fra disse første årene tapt, men mange av dem finnes i manusform. Kajiwara-familien bestemmer seg ved frokostbordet for å ta en tur på landet samme ettermiddag. Mens de to sønnene i huset er på skolen, kollapser far på kontoret og dør. Åtte år senere får den ene av guttene, Sadao, beskjed av moren Chieko om at han er sønn av farens første kone og ikke henne. Chieko har skjult sannheten for at han fortsatt skal føle seg som en del av familien. Hun har hele tiden strebet etter å behandle Sadao like strengt som sin egen sønn Kosaku, noe hun også har lykkes med. En forvirret Sadao flykter likevel hjemmefra og søker tilflukt hos den prostituerte Mitsuko. I alle Ozus filmer er mødrene sympatisk fremstilt, og forholdet mor-barn gis alltid stor betydning. En av årsakene kan ha vært at Ozu selv aldri ble gift, og bodde sammen med sin mor helt frem til hun døde da han var 58 år. A Mother Should Be Loved er da også en hyllest til morsrollen, der enken Chieko har jobbet hardt for å brødfø de to guttene, sikre dem en god utdannelse og oppdra dem til skikkelige folk. A Mother Should Be Loved var opprinnelig i ni akter. Dessverre er den første og den siste akten tapt for ettertiden. Filmen lider noe av dette, da den første akten inneholdt flere scener hvor familieidyllen blir presentert. Blant annet scener som viser hvordan faren omsorgsfullt tar seg av sine to små gutter. Den første akten ga også mer informasjon om Mitsuko, samt Sadaos ro-partner Hattori. Den siste akten kunne også forklart hvorfor Ozu hopper tre år frem i tid før epilogen, et grep høyst uvanlig for ham. Filmen er likevel severdig selv uten disse to aktene. Under restaureringen av kopien er tekstplakater lagt inn for å bringe publikum inn i handlingen, slik at man skal få med seg hele historien. Filmen er sjelden vist, og må regnes som en spesiell godbit. Sjansene for å få se tidlige Ozu-filmer er få, så filminteresserte burde kjenne sin besøkelsestid.
Tilbake til programmet

Billetter til arrangementer på USF kjøpes på forsalg eller i døren. Se informasjon i oppføringene til det enkelte arrangement. Bevegelseshemmede har egne parkeringsplasser foran bygningen og enkel adkomst til alle scenene. USF Verftet har ikke ansvar for salg eller refundering av billetter eller programendringer som arrangør gjør.